čtvrtek 28. března 2024

VELIKONOČNÍ MAZANEC


Krásný večer vám všem :)

Dnes si tady na blogu odložím recept na velikonoční mazanec. Všichni ho milujeme, někdo jen tak suchý, já třeba ještě s máslem, mňam, to je dobrota :)

Tak jdeme na recept...

SUROVINY:

KVÁSEK:
30g droždí
50ml vlažného mléka
lžíce cukru krupice

TĚSTO:
400g polohrubé mouky
100g hladké mouky
150g cukru krupice
špetka soli
3 žloutky
100g rozpuštěného másla
150ml vlažného mléka
trochu sušené citrónové kůry (nebo čerstvé)
rozinky, mandle, kandované ovoce

Z droždí, cukru a mléka necháme vzejít kvásek. Asi po dvaceti minutách si smícháme cukr se žloutky, mlékem, moukou, špetkou soli, citrónovou kůrou, kváskem a zchladlým rozpuštěným máslem. Nakonec do těsta zapracujeme rozinky, kandované ovoce a můžete i nasekané plátky mandlí. Těsto řádně propracujeme, nesmí se nám lepit. Poté ho zaprášíme moukou a na teplém místě necháme zakryté kynout, dokud nezdvojnásobí svůj objem, cca 1,5h.


Vykynuté těsto vyklopíme na vál, propracujeme a vytvoříme mazanec. Ještě ho necháme chvíli kynout. Troubu si předehřejeme zhruba na 170 stupňů. Mazanec potřeme rozšlehaným vajíčkem a posypeme plátky mandlí. Pečeme asi 40 minut. Mazanec můžeme v průběhu pečení zakrýt alobalem. 

Mazanec je nadýchaný a vláčný. Jen nechápu, proč stále během pečení praská. Ať ho nastřihnu do křížku nebo nenastřihnu, je to jedno. Chuti to samozřejmě neubere, je vynikající, ale štve mě to :)) Nějaká rada? 

Co všechno pečete na velikonoce? Já teda jenom mazanec. Beránka ani perníčky úplně nemusím, ale přemýšlela jsem, že bych třeba příští rok upekla ještě linecké cukroví.

Přeji dobrou chuť :)

Šárka ♥

20 komentářů:

  1. Šárko, je krásný a jistě moc chutný. Jsi šikulka. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  2. Šárko, mazanec máš hezký. A radu nemám - nám praská taky.
    Hezké Velikonoce

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já už pročetla všechny možný tipy, čím by to mohlo být, ale stejně to vždy nakonec dopadne stejně :))) Ale hlavně, že je dobrý :) Krásné velikonoce i tobě...

      Vymazat
  3. Šárko, mazanec musí být (a i několikrát). Peču ho i pro kamarády. Od té doby, co ho dělám zapletený, tak nepraská...
    Měj krásné Velikonoce. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heli, taky asi budu péct v sobotu ještě jeden. Tohle je fotka z loňska, nicméně, co jsem pekla včera, vypadá úplně stejně :))) Holt, cukr zakumufluje, ale štve mě to :) Zapletený bych taky mohla někdy vyzkoušet. Krásné velikonoce :)

      Vymazat
  4. Darko mazanec je pěkný a když je dobrý, tak to pečení dopadlo výborně. Přeji Ti pohodové Velikonoce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, je moc dobrý, takže to je naštěstí vpořádku :)) Krásné velikonoce i Tobě :)

      Vymazat
    2. Opravuji... Šárko...omlouvám se.

      Vymazat
  5. Ten je krásný - povedl se. Nám vždycky praskne, ale bez něj to nejde. K tomu ještě beránek a linecké a letos taky vanilkové rohlíčky. Sedí mi to spíš na Vánoce, ale já je miluju, takže když sestra navrhla, že je upečeme... 🙂
    Hezké Velikonoce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, vanilkové rohlíčky bych si dala :) Však si upečme to, co nám chutná a je jedno, zda na vánoce nebo na velikonoce a nebo jen tak :) Krásný víkend přeji :)

      Vymazat
  6. Mazanec mám moc ráda, ale letos jsem ho ani nestihla. Pekla jsem linecké, citronové sušenky, mrkvový dort a muffiny a pak jsem odjela za teplem. Takže letos tak trochu jiné Velikonoce.
    Přeji poklidné jarní svátky.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evičko, tak to jsi toho napekla spoustu, samé dobroty :) A doufám, že sis Velikonoce v teplíčku užila. Přeji krásný víkend :)

      Vymazat
  7. Miluju ho, ale bez rozinek. Moc se ti povedl :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nás syn taky rozinky nerad, od dětství je vydloubává :))) A moc děkuji :)

      Vymazat
  8. Povedl se ti :) já jsem dělala poprvé beránka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji :) Já beránka ještě nepekla, úplně mě neláká, ne snad chuťově, ale ta forma :)) Možná zajíčka bych si mohla pořídit. Krásný víkend přeji :)

      Vymazat