sobota 18. května 2024

MAMOGRAF NEBO ULTRAZVUK? DÁ SE VŮBEC JEDNOZNAČNĚ ODPOVĚDĚT?

Krásný sobotní večer :)

Dnes bych ráda zabrousila k tématu, které je pro nás ženy velmi důležité, řeší ho alespoň v rámci prevence zdraví prsů každá z nás, takže si můžeme třeba vyměnit názory a zkušenosti.

V dnešní době se hodně řeší, zda chodit po 45. roku na preventivní mamograf nebo raději dále jen na ultrazvuk prsů a vyhýbat se tak ozařování a docela drsnému stlačování prsů v rentgenu. Já jsem se pro článek rozhodla spíš proto, že mě trochu mate a uvádí do nejistoty moje vlastní zkušenost, kdy se právě nedokážu já sama přiklonit jednoznačně k jedné straně. I když ono to asi ani není úplně potřeba, někdy se prostě jedno doplňuje druhým, nicméně by mě zajímaly vaše názory.

Tedy každá z nás ví, že od 45. roku máme každý druhý rok mamograf zdarma v rámci prevence. Jinak je možnost si ho vyžádat asi jako samoplátce každý rok a rozhodně si jako samoplátce můžeme zajít na ultrazvuk. Pokud tedy už nejdete s nálezem a s doporučením od obvodního lékaře nebo gynekologa, potom je vyšetření zdarma. 

Já byla poprvé na mamografu asi cca v jedenadvaceti letech, kdy jsem si objevila svou první bulku. Což je tedy už skoro osmadvacet let. Poté jsem už chodívala pouze na ultrazvuk a bohužel většinou vždy s nálezem, mám za sebou asi sedm, už ani nevím kolik přesně, menších operací naštěstí vždy nezhoubných nádorů. Takže na ultrazvuky jsem chodívala během let dost často.

V pětačtyřiceti letech jsem šla tedy na svůj druhý mamograf v životě v rámci prevence. Z mamografu jsem okamžitě přecházela do vedlejší ordinace na ultrazvuk, protože nález byl nejednoznačný a za pár dní na biopsii. Psala jsem o tom v článku zde, k tomu se teď vracet nechci.

Loni na konci listopadu jsem byla po dvou letech opět objednaná na preventivní mamograf. Vyšetření proběhlo, normálně jsem odešla domů, takže jsem si dělala naděje, že by tentokrát mohlo projít vše v pohodě a být vše v pořádku. No nestalo se. Druhý den mi místo očekávané sms s výsledkem volali z recepce, že bude potřeba ještě doplnit ultrazvuk. Takže se vlastně opakovalo to, co před dvěma lety. Objednali mě za dva týdny, no šla jsem tam docela vynervovaná, co si budeme povídat. Na ultrazvuku mi potom pan doktor řekl, že se jim na mamografu něco nezdálo a potřebovali si ultrazvukem ověřit, o co jde. Naštěstí mi byly nalezeny pouze cysty, které mám v prsou běžně. Prý, kdyby mě nějak zlobily, způsobovaly tlak a bolesti prsou, musela by se udělat punkce. Jinak za dva roky mamograf. A ještě mi tedy bylo doporučeno, abych si přece jen za rok jako samoplátce došla na ultrazvuk. To jsem měla i sama v plánu, protože ty dva roky jsou opravdu dlouhá doba. Takže jsem v klidu odešla a vše vypustila z hlavy. 

Za čtyři dny po ultrazvuku prsů jsem byla objednaná na CT plic. Chodím na něj jednou za čas díky problémům s plícemi po covidu. Začátkem ledna jsem si šla na plicní pro výsledky. No a pan doktor se jen tak mezi řečí zmínil, že mi CT ukázalo nález v levém prsu, ať si dojdu na prevenci. Tak jsem říkala, že jsem na prevenci byla pár dní před CT a byly mi nalezeny cysty. Pan doktor tedy řekl, že to bude nejspíš ono a nemusím to už řešit. Ale mně to pak doma začalo vrtat hlavou. Když mám přece cysty v obou prsou, proč by se na CT objevil nález jen v jednom? No, pro klid duše jsem si zavolala na mamologii přímo sestřičce do ordinace a objednala jsem se k panu doktorovi, ke kterému jsem už léta chodila s bulkami. Nechtěla jsem se dohadovat přes recepci, zda mě vezmou na ultrazvuk a navíc už se mi úplně nechtělo jít ke stejnému lékaři jako v prosinci, když zjevně se někde stala chyba. Počkala jsem si tedy necelé dva týdny a s doporučením jsem šla na vyšetření. V prsu, ve kterém mi CT ukázalo nález, mi pan doktor na ultrazvuku objevil tři drobné nádory. NE CYSTY!!! Zatím mě na operaci nežene, budeme sledovat, zda se nezvětšují a potom případně opět pod kudličku.

Já osobně si tedy vlastně ani moc tu otázku zda mamograf nebo ultrazvuk nepokládám, protože u mě je zřejmá potřeba vždy ten mamograf o UZ doplnit. Mamograf třeba dokáže odhalit vápenité usazeniny v prsou, které mohou znamenat rané stadium rakoviny. Což ultrazvuk neodhalí. Naštěstí nemusí také znamenat nic vážného, jako u mě tehdy v roce 2021, kdy šlo opět o nezhoubný nádor. Takže ano jasně, jsou situace, kdy je potřeba jedno vyšetření doplnit druhým. Taky vím, že mladé dívky mají jiná prsa než zralé ženy, žlázy se chovají a tváří jinak. Spíš mě štve, že se člověk nemůže na vyšetření od lékaře spolehnout. Přece dělá ultrazvuky denně a nepozná nádor od cysty? S jakou důvěrou tam má potom člověk jít? Určitě mi nádory nenarostly během čtyř dnů, co jsem potom šla na CT.

A jaký názor máte na mamograf vy? Chodíte pravidelně nebo se nechcete nechat ozařovat? Hodně se o tom mluví, že západ od mamografu ustupuje nejen z hlediska záření, ale také stlačování prsů pod rentgenem. Já zas asi v mamografu takovou hrozbu nevidím, spíš asi ještě pořád věřím, že má větší přínos než negativní účinky. 

Budu se těšit na vaše komentáře.

Šárka ♥


20 komentářů:

  1. O mamografu jsem to také četla,ale dávám mu pořád přednost.Chodím na pravidelné preventivní prohlídky jednou za dva roky už kolik let.Trpím bolestivostí prsů a tak jsem začala velmi brzy,ale to ještě doktor prsa prohmatával a když se mu něco nezdálo,posílal na ultrazvuk.Moje dcera dává přednost ultrazvuku a je jí už 50.Jak to čtu,tak sis s cystama užila.Také jsem jednu kdysi měla a ztratila se sama.Tak ať máš všechno v pořádku.
    Šárko,hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, cysty sice mám, ale ty mě netrápily. Byly to nádory, naštěstí nezhoubné. Určitě mamograf nezavrhuju, už i kvůli těm mým diagnózám, každé vyšetření má asi svoje plusy. Měj se hezky a hlavně zdravíčko ❤️

      Vymazat
  2. Šárko, to je tedy téma! A jak čtu, máš k němu co říct! Taky jsem si užila své, dobře to dopadlo. Na prevenci chodím, doporučení poslouchám. Pořád si myslím, že když se už něco najde, jde hlavně o čas...
    Přeji hezkou neděli a hlavně zdraví! Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heli, mám stejný názor, rozhodně u mamografu zůstanu a jednou ročně si dojdu i na ultrazvuk. Nerada chodím po doktorech, ale prevence je důležitá. Měj se hezky 😊

      Vymazat
  3. Na mamograf chodím. Věřím svému Mudr.
    Tak hodně zdraví a hezký nový týden. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Důvěra je důležitá, s tím stoprocentně souhlasím. Krásný nový týden přeji 🍀

      Vymazat
  4. Chodím taky, i když někdy ten doporučovaný interval 2 let trochu přetáhnu... (zapomínám se objednat)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já některé prevence taky trošku přetahuju, ale tady si to hlídám pro jistotu. Měj se krásně, Stáňo 😊

      Vymazat
  5. Na mamograf chodím pravidelně. Prevence je velmi důležitá, proto nad tím nijak nepřemýšlím, důvěřuji své lékařce. Vím, že větší prsa jsou často nepřehledná, proto se občas doplňuje mamograf i ultrazvukem.
    Je hodně důležité jak zkušená sestra na mamografu je. Prsa se tam musí umět fakt dobře naštelovat, aby byl snímek přehledný.
    Šárko, a na UZ může být velmi zkušený lékař a prostě někdy neodhalí nádor od cysty.....ony se ty potvory umí tvářit naprosto nevinně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Důvěra v lékaře je důležitá. Chodím na mamologii přes 20 let a svému panu doktorovi taky věřím. Jen už má věk a pak si budu muset zvykat na někoho jiného, no nedá se nic dělat. S tím štelováním na mamografu máš asi pravdu, že to někdy může způsobit neprehlednost. I když já velká prsa nemám, tak si myslim, že o to je to jednodušší. Ale ten lékař na ultrazvuku ve mně opravdu důvěru nebudí. Kdyby nerozeznal jeden nádor, budiž, ale tři v jednom prsu? To se mi moc nezdá. Měj se hezky Míšo 😊

      Vymazat
  6. Ahoj, přiznám se, že jsem nikdy nebyla na mamografu nebyla a při samovyšetření jsem nikdy na nic neobvyklého nenarazila. Co se týče vyšetření, kdy se doktor splete nebo nic nepozná, tak s tím mám zkušenosti z jiných oborů :( Mě hodně trápí opakované infekce močového měchýře, bohužel už je mám 9 let a zatím se nepřišlo na to z čeho. V září mě čeká kontrola a pokud bude nález přetrvávat tak biopsie, samozřejmě jsem z toho vyprděná, protože doktoři a důvěra mi moc nejdou do jedné věty.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabi, tak to je mi líto, že máš takové potíže. Já si s močovými cestami užívala skoro celé dětství, někdy i teď mám období, kdy se mi záněty vrací. Asi taky záleží na lékaři, jaká udělá vyšetření, zda má vůbec zájem na příčinu přijít. Někdy mám pocit, že se díky covidu začalo ordinovat po telefonu a mnohde by u toho rádi zůstali. Čímž samozřejmě neházím všechny lékaře do jednoho pytle, to vůbec ne.Tak ať ti zářijová kontrola dopadne dobře 🍀

      Vymazat
  7. S mamografem mám velmi špatnou zkušenost - po prvém vyšetření mi v prsu "něco" narostlo, při druhém na to nepřišli (až po upozornění a to ještě byli uraženi, že si dovoluji oponovat jejich slovům - "nic tam není, je to v pořádku). Pak jsem několik let nebyla a při nedávné návštěvě opět nic nezjistili, byť mám ze sona papír o velikosti nálezu. Za mě mamograf škodí a ještě "moc nevidí" - hezký den přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě mrzí takové zkušenosti. Přeji také pěkný den :)

      Vymazat
  8. Já jsem taky ještě nikdy nebyla. Na plicním jsem byla v rámci preventivní kontroly u praktické, kam mě poslala poté, co jsem měla covid.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já na plicní chodím po covidu, protože mi poškodil plíce. Snad to nebude napořád, ale problém se zatím nelepší. Takže přeji hlavně zdraví, protože to je nejdůležitější. Hezký večer :)

      Vymazat
  9. Ja na mamograf chodím raz za rok od 25 rokov, pretože som vtedy mala rakovinu. Prognóza doktorov vtedy bola, že ženy, čo už raz mali rakovinu, často dostanú aj rakovinu prsníka. A aby sa tomu u mňa predišlo, začala som na kontroly chodiť pravidelne. Tu v Nemecku je to však tak, že najskôr spravia mamograf, potom si na polhodinu sadnem znovu do čakárne a potom sa ide ešte na UZ. A po ňom sa v čakárni čaká niekedy aj hodinu na výsledky. Zatiaľ som mala veľké šťastie a tiež mávam cysty, no nikdy to nebolo nič horšie. Obávam sa toho dňa, kedy to príde, no doteraz (musím si trikrát poklopať) bolo všetko v poriadku.
    Držím ti palce nech aj u teba bude už len všetko v poriadku a maximálne len nejaké nevinné cysty. Taktiež ma mrzí, že máš také skúsenosti, ja som doteraz bola spokojná a vždy ma vyšetroval primár gynekológie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je mi moc líto, co všechno máš/máte za sebou. Držím palce, ať se už nikdy ta nemoc neobjeví ♥♥

      Vymazat
  10. Mrzí mě, že máš takové problémy :'( je hrozné, že se nemůžeš spolehnout na doktora a musíš si na to přijít sama! Posílám moc síly <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Leni. Ano, to mi vadí nejvíc, že příště, když půjdu na vyšetření a bude na ultrazvuku stejný Mudr., tak nevím, jaký budu mít pocit. Jsem ráda, že v zimě půjdu na kontrolu klasicky na ambulanci a ultrazvuk mi udělají tam.

      Vymazat