pátek 16. srpna 2024

TIPY NA VÝLETY #3 STEZKA KORUNAMI STROMŮ KRKONOŠE, ZÁMEK A ZVĚDAVÁ ULIČKA JILEMNICE


Krásný tropický pátek :)

Tak jak zvládáte ta šílená vedra? Já se přiznám, že už toho mám docela dost. Já chápu, že je léto, ale do třiceti stupňů mi asi stačí :)) Jsem ráda, že nejsme teď na dovolené, protože tohle počasí je opravdu na jen tak lehnutí si k vodě nebo na prohlídky klimatizovaných muzeí a tak podobně. Na výletech bychom asi padli.

Jak jsem slíbila, mám tady pro vás tipy na výlety, které jsme o naší dovolené podnikli. Začnu Stezkou korunami stromů v Janských Lázních. Dlouho jsem ani nevěděla, že se tady stezka nachází, kdysi před lety jsme navštívili stezku na Lipně, předloni Valašku v Beskydech a vím, že je třeba na Dolní Moravě. Takže jsme vyrazili jedno ráno do Jánek. Kejsinku jsme nechali na chalupě, měla za sebou pořádnou túru po kopcích, tak odpočívala. Navíc na stezku nesmí pejsci vůbec ani s náhubkem jako třeba na Valašku. Můžete zde svého mazlíka zdarma umístit do kotců, ale to jsme rozhodně nechtěli ji takhle stresovat. Navíc asi bychom ji nebrali sebou, ani kdyby na stezku pejsci mohli, na Valašce se docela bála, jak neměla pevnou půdu pod nohama :) A bála se i v náručí.










Vstupné pro dospělého je 350,-. Nezkoumala jsem, zda třeba přes internet jsou vstupenky levnější. Na stezce potkáte různé přechodové atrakce, například prosklené dno stezky nebo provazy propletenou plošinu a spoustu dalších. Samozřejmě nechybí výhledy do přírody v okolí. Chodili tam také převlečení maskoti a dolů mohly děti, pokud chtěly, sjíždět tobogánem. Trošku mě zarazil fakt, že se ten tobogán musel ještě zvlášť zaplatit. Myslím, že vstupné není úplně nízké, aby to ten tobogán nemohlo zahrnovat. Ale tak to je jen můj názor. Jinak stezka se nám moc líbila. Líbila se nám víc než na Lipně a líbila se nám i víc než Valaška. Cestou na vyhlídkovou věž si můžete přečíst informace o tom, jak se stezka stavěla, jaké dřevo bylo použito, jaké množství a další podrobnosti. Stezka je dlouhá 1511 km a vysoká 45m. Je tedy delší a vyšší než Lipno. Odcházeli jsme spokojení.








Od stezky jsme se potom sešli podívat na lázeňskou kolonádu a zastavili jsme se na kávičku a vynikající vafle v kavárně Kolonáda. Byl to moc příjemný půlden.



Jako další bych vám chtěla přiblížit návštěvu města Jilemnice, především tedy zámku a Zvědavé uličky. Do Jilemnice jsme vyrazili první den po našem příjezdu, kdy se tak nějak honily mraky a nevěděli jsme, zda nás nechytne déšť, takže jsme si říkali, že tam se někde když tak schováme. No, nakonec vůbec nepršelo, takže to bylo moc fajn.

Zvědavá ulička je ulice v Jilemnici, známá díky svým typickým podkrkonošským roubenkám. Název uličky vychází z faktu, že domy na západní straně jsou za sebou postaveny tak, aby každý další byl posunut o jednu okenní osu blíž do ulice a díky tomu mohli obyvatelé každé roubenky pozorovat dění na hlavní třídě. (vypůjčeno z wikipedie)










Nejprve jsme se tedy prošli touto Zvědavou uličkou s roubenkami. Ulička je moc pěkná, jen trošku to kazí všudypřítomná auta, ale tak nejde o skanzen, lidi tam normálně své chalupy obývají, takže logicky chtějí u domu i parkovat. Ale určitě ulička stojí za procházku a za vidění. V jedné chalupě/statku se můžete stavit na občerstvení.

Potom jsme se vydali na zámek. Moc se mi líbila kombinace barev na fasádě. Celkově je zámek opravdu moc fotogenický. Na zámku najdete krkonošské muzeum, které pokračuje ještě i do dalších budov. Spoustu toho si můžete projít sami bez průvodce, ovšem na spuštění mechanického betlému se už musí s průvodcem. Najdete zde například expozice představující nám historii, řemesla. Potom expozici Bílou stopu, která návštěvníkům přibližuje vznik a vývoj lyžování a spoustu dalšího. 










Mechanický betlém v krkonošském muzeu Jilemnice
Tvůrcem betléma byl učitel, muzikant, ředitel jilemnické Dívčí školy a spoluzakladatel jilemnických muzejních sbírek Jáchym Metelka (1853–1940). S prací začal v roce 1883, stavbu dokončil doku 1913. Přes materiálové provedení (subtilní a ohýbající se rám, téměř výhradně dřevěné mechanismy + lněné provázky), značné provozní zatížení (betlém je spouštěn několikrát denně již sto let a několikrát se stěhoval) a nenáročnou údržbu (občasné promazání a drobné opravy) funguje jeho dílo dodnes v prakticky původním stavu... vypůjčeno z wikipedie.



Betlém byl opravdu moc hezký. A všechny ty expozice a prohlídku s průvodcem jsme absolvovali za vstupné 100,- za osobu. Což teda jsme zírali, že jako jen stovka. Byly jsme s kamarádkou, naši muži a pejsek na nás čekali v zahradách. Vždy se musíme domluvit, kdo půjde na prohlídku a kdo bude hlídat Kejsinku. 

Potkali jsme také dům pana Stanislava Zindulky.


Náměstíčko v Jilemnici


Toť pro dnešní článek vše. Doufám, že jsem vás trochu inspirovala, pokud byste také vyrazili do této moc hezké oblasti naší vlasti. V některém z dalších článků vám ještě pár výletních tipů představím. 

Mějte se krásně a přežijte to vedro. Vy, kteří horko milujete, si to krásně užijte :)

Šárka ♥


20 komentářů:

  1. Šárko, na stezku stromů bych nešla, výšky nejsou můj šálek, mám z nich fóbii. Určitě bych navštívila Zvědavou uličku, ty roubené chalupy, to je fakt nádhera. Měj se hezky a užívej letní počasí, je teda pravda, že těch veder bylo už dost, pá 🌞😊

    OdpovědětVymazat
  2. Šárko, moc hezké fotografie. Já jsem byla před lety na té na Lipně a také se mi líbila. Jen jsme měli smůlu, že nám začalo pršet. Měj se moc hezky a opatruj se v těch vedrech. Prý už se po neděli ochladí na přijatelné teploty, ale stále letní...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je škoda, že vám nevyšlo počasí. My jsme tedy tenkrát na Lipne taky neměli tak ukázkové jako teď v Jánkách. Ta vedra jsou úmorná, naštěstí dnes konečně prší a prší. Měj se krásně, Jaruško 🌸

      Vymazat
  3. Śárko,nádherné fotografie ze známých míst.Byli jsme tam všude několikrát a asi ještě budeme.Akorát jsme nebyli na stezce korunami stromů.V Jilemnici jsem měla stejný problém.Krásné roubenky a před nimi zaparkovaná fára.Tahle vedra nesnáším,šla bych se vykoupat,ale kam.Rybníky patří už rybářům a ty,co zbyly už jsou v zákazu,protože jsou plné sinic.Koupaliště přeplněné a Jizera v Dolánkách také,tak jediná záchrana u dcery v bazénu.Hlavně,že si léto užívají děti.Mají prázdniny a o tom to je.
    Měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, máš pravdu, koupalka bývají přeplněná a rybníky nebo písáky soukromé anebo plné sinic. Jsem ráda, že dnes prší... konečně 🌸 Měj se hezky 💐

      Vymazat
  4. Šárko, ráda jsem se podívala. Všechno to jsou místa, kde jsme roky nebyla. Fakt roky, to v JL ještě nebyla Stezka korunami stromů, zámek v Jilemnici neměl tuhle krásnou fasádu...
    Moc se mi vaše výletnické cíle líbí!
    Přeji hezkou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
  5. Šárko, hezké výlety i fotky. Já bych určitě dala přednost Jilemnicí. Na stezce v korunách stromů jsem nebyla, na mne je to moc turisticky exponované, máme s mužem raději méně zalidněná místa ;-)
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, taky ráda prostřídám více zalidněná místa potom za ty klidnější, je to vítané 🌸

      Vymazat
  6. Šárko, moc pěkný článek. Hnedka bych někam vyrazila, za celé léto jsem letos stihla akorát na víkend Znojmo a na týden Krétu. Ta stezka korunami stromů a Janské Lázně vypadají moc hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sabi, taky mi přijde, že kromě dovolené a pár výletů mimo, jsme toho moc nestihli. Asi to bylo i tím, že byl manžel jako loni víc než na dva týdny na cyklistickém závodě. To pak kus léta uteče. Měj se hezky 🌸

      Vymazat
  7. Šárko, to je taková krása....V korunách stromů jsem byla naposledy v dětství, nestálo mě to ani korunu, ale hrozilo, že spadnu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo, tak to jsi dobrá náhodou, já na lezení po stromech byla děsný nemehlo, takže já si to musím zaplatit 😀😀

      Vymazat
  8. Krásná fotoreportáž plná úžasných fotek)))

    OdpovědětVymazat
  9. Já nějak nevím, co si mám o těch stezkách v oblacích a podobných atrakcích myslet. Je to byznys, je to způsob, jak úplně zbytečně tahat z lidí peníze, je tam přeplněno, možná to i láká lidi do míst, kde by bylo lépe bez nich... ale ano, byla jsem na Valašce a ano, moc se mi líbila. Třeba si to i jednou zopakuju. :D Jakože - když už to tu je, proč si to neužít. Snad i tak zůstanou klidné kouty hor.

    Domečky jsou kouzelné.
    A zámek mi připomíná zámek ve Vizovicích. Podobný "tvar".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky to beru tak, že když už je to vytvořené, tak se prostě podívám. Někdy se mi to líbí víc, někdy míň. Na Valašce mě štvalo to strašně zamatlané sklo na vyhlídce, to pak úplně ztratí ten smysl, přes tu špínu ani vidět dolů nebylo 😀😀 Ale chápu, pošlape to spousta lidí, asi je nejlepší přijít ráno na otvíračku 😊

      Vymazat
  10. Na Stezce jsem byla pouze na Lipně rok zpátky. Zvědavá ulička je hodně zajímavá, vůbec jsem netušila, že něco takového existuje :D Jilemnický zámek má krásné, svěží barvy. Přesně jak říkáš, je krásně fotogenický :) Betlém je nádherný! Připomnělo mi to betlémy v nedaleké Třešti. Každou zimu mohou turisté chodit po městě a navštěvovat domy, kde betlémy mají. Také jsem se jednou zúčastnila a bylo to nádherné!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to musí být krásné putování po betlémech. Myslím, že jsem viděla reportáž v TV, byla právě také o procházení domků s betlémy :) Ale nevím, zda to bylo právě z Třešti.

      Vymazat