čtvrtek 22. srpna 2024

PŘEČTENÉ KNIHY 3/2024 ULOUPENÉ DÍVKY, ŠPÍNA, ŽENA V OKNĚ


Krásný čtvrtek, přátelé :)

Než vám sepíšu další výletní tipy z dovči, hodím vám sem na blog zase pár přečtených letošních knih. Uloupené dívky jsem dočetla asi před dvěma týdny, další dvě knížky už před nějakým časem, ale bylo to v roce 2024. Já vám sem chci totiž občas i hodit nějaký knižní tip z přečtených knih z let minulých, ale vše postupně. Tak jdeme na to.

ULOUPENÉ DÍVKY – ANGELA MARSONS
Nakladatelství: Kalibr
Rok vydání: 2024
Počet stran: 352
Žánr: detektivka, thriller

Anotace:
Je to přesně pětadvacet let, co beze stopy zmizela sedmiletá Melody Jonesová. K jejímu únosu a vraždě se už přiznala spousta podivínů a podvodníků, ale tentokrát přišel na policejní stanici někdo, koho rozhodně nečekali – bohatý podnikatel a filantrop Steven Harte, který tvrdí, že o tom starém případu něco ví. Vzápětí obdrží Kim Stoneová zprávu, že se z místní družiny ztratila osmiletá Grace Lennardová. Steven je ochoten mluvit pouze s Kim a rozehrává s ní chladnokrevnou psychologickou partii. Ještě náročnější souboj čeká na Kim za dveřmi vězení, kde si pro ni její úhlavní soupeřka, doktorka Alexandra Thorneová, připravila doslova výbušné tajemství. Odhalí ho jen výměnou za svobodu.


Přesně před pětadvaceti lety zmizela sedmiletá dívenka Melody Jonesová. Za tu spoustu let se k únosu přiznala řada podivných osob, tentokrát se však na policii objeví bohatý Steven Harte, který rozhodně nevypadá jako nějaký šílený únosce nebo násilník. Chce mluvit pouze s Kim, ale hodlá si s ní tak trochu prohrávat. Podrobně popíše, co měla malá Melody v den únosu na sobě, ale prostě nehodlá prozradit vše najednou. 

Kim je řádně vytočená, protože mezitím z družiny zmizí malá Grace Lennardová a ještě jí nedá pokoj psychopatka doktorka Alexandra, která hodlá Kim využít k tomu, aby si mohla požádat o předčasné propuštění z vězení, a kterou známe z předchozích dílů. Kim se svým týmem pátrá po malé Grace a přitom nachází staré, dětské kostry. Melody totiž nebyla jediná ztracená dívenka v minulosti. 

Na novou knihu autorky jsem se moc těšila a bylo rozhodně na co. Uloupené dívky jsou skvělým napínavým čtením. Autorka si opět čtenáře povodí tak, jak ona potřebuje, takže nakonec zůstane koukat, jak se případ vyvíjí. V příběhu mě hodně zaujala postava Alison, která po celou dobu vyšetřování analyzovala chování Stevena Harta. Přestože námět s unesenými dívenkami není nijak originální, byl zpracován velice zajímavě. Angela Marsons umí skvělé vykreslit pokřivené charaktery pachatelů a celkově psychologickou stránku věci, takže její příběhy jsou jízda. Jediné, co mi občas vadí, jsou autorčiny návraty do předešlých dílů, co se některých postav týče, protože ne vždy si zrovna pamatuji, o co před x díly šlo. Jinak Uloupené dívky určitě doporučuji., čtení jsem si moc užila, autorku zbožňuju a těším se na další díly. Tohle byla její už 16. kniha ze série s Kim a já doufám, že nás jich ještě hodně čeká. Mám pocit, že na Goodreads je v databázi víc knih, tak uvidíme, kdy vyjde další u nás. Teď jsem ještě studovala Wikipedii, taky jich tam je v angličtině víc, tak se máme určitě na co těšit.

HODNOCENÍ:  ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️


ŠPÍNA – BARBORA BERNÁTOVÁ
Nakladatelství: Metafora
Rok vydání: 2024
Počet stran: 256
Žánr: detektivka, krimi

Anotace:
Dva týdny před vánočními prázdninami je krajina v okolí Košic sevřená mrazem a čtveřice puberťáků se vydává bruslit do kamenolomu. Dvojité rande se ale z večerní romantiky rychle změní v noční můru, když se jedné z dívek zasekne brusle do lidských prstů trčících ze zamrzlé hladiny. Tělo patří Patriku Morovi, profesorovi z místního gymnázia, jehož studenti sice zbožňovali, zato mezi kolegy příliš oblíbený nebyl a ani jeho osobní život nebyl právě příkladný. Kapitán David Meizner spolu s mladým kolegou Dominikem rozmotávají složité předivo vztahů panujících na škole plné arogantních teenagerů a učitelů balancujících na pokraji nervového zhroucení. Ve hře je až příliš mnoho podezřelých i jedno hluboko pohřbené tajemství.


Když si šli studenti zabruslit do opuštěného lomu, jistě si nepředstavovali, jaký hrůzný zážitek tam na ně čeká. Mrtvé tělo, které objevili v ledu, patřilo mladému středoškolskému profesorovi Patriku Morovi. Někdo ho zastřelil a i s autem shodil do lomu. 

Mezi studenty byl Patrik velmi oblíbený, jeho vyučovací metody se totiž naprosto lišily od klasických nudných metod ostatních kantorů. Ti už měli tedy Patrika v oblibě rozhodně méně. Osobní Morův život byl více než pestrý, byť ženatý, užíval si s kdejakou sukní, nevyjímaje kolegyně ani studentky. A takový styl života se také nemusel obejít bez následků. Navíc rozhodně to nebyl jediný Patrikův problém a tudíž jediný motiv k jeho vraždě. Té špíny vyjde na povrch mnohem více.

Pro kapitána Davida Meiznera a poručíka Dominika Tótha nebude tedy jednoduché ukázat na pachatele, jelikož motiv k vraždě mělo hned několik osob, objevujících se v Patrikově životě. 

Stejně jako předešlá autorčina kniha Dívka v mlze se i Špína četla dobře, přestože děj nebyl právě svižný, spíše naopak. V tomto příběhu se téměř neobjevuje Davidova kolegyně a rovněž partnerka Ema, což mě docela mrzelo. Dokázala dobře kompenzovat Davidovu nesnesitelnou povahu svou rozvážností a empatií. Ale přece jenom tady její roli celkem zdatně zastoupil poručík Tóth, který se snažil Davida v jeho chování usměrňovat.

Meizner byl v této knize snad ještě nesnesitelnejší než v prvním díle. Opravdu někdy doslova na pěst. A přestože nám ve Špíně autorka postavu Emy téměř nedopřála, soukromý život její a Davida se zde i tak řeší. 

Takže suma sumárum... Nejde o žádnou pecku, ale určitě jde o dobře napsanou detektivku se zajímavým námětem, kterou můžu klidně doporučit. První díl série je tedy Dívka v mlze.

HODNOCENÍ:  ⭐️⭐️⭐️⭐️


ŽENA V OKNĚ – A. J. FINN
Nakladatelství: Motto
Rok vydání: 2017
Počet stran: 347
Žánr: psychologické drama, thriller

Anotace:
Anna Foxová žije sama, uzavřená ve vlastním světě. Ze svého domu nevychází, dny tráví popíjením vína, sledováním starých filmů… a špehováním sousedů. Jednoho dne se do domu přes ulici přestěhují Russellovi, na pohled normální rodina. Jenže pak Anna zahlédne něco, co neměla. Její už tak nejistý svět se začne rozpadat a na povrch vypluje šokující tajemství. Co je pravda? Co představa? A kdo je v nebezpečí? Jedno je jisté: nikdo a nic není takové, jak se zdá.


Anna Foxová nemá ještě ani čtyřicet, ale žije sama uzavřená ve svém domě a nikam nevychází. Trpí silnou agorafobií, tudíž je vlastně vězněm svého domu. Neotvírá ani okna, jen z dlouhé chvíle pozoruje sousedy odnaproti. Prolévá se červeným vínem, které se neobává popíjet ani v kombinaci s psychiatrickými léky. V suterénu domu bydlí sice podnájemník, ale s ním se Anna moc nevídá. Pravidelně si telefonuje s mužem a dcerou, kteří žijí jinde. Sleduje staré filmy a jako psycholog dává rady na internetu. Dříve totiž Anna pracovala jako dětská psycholožka. 

Při jednom svém šmírování sousedů Anna uvidí něco, co rozhodně být viděno nemělo. Je vyděšená, navíc si není jistá, zda jde o skutečnost nebo výplod jejího mozku. Co má dělat?

Žena v okně je označována jako thriller. Já bych ji zařadila spíš mezi psychologická dramata s jen lehkým náznakem thrilleru. Kniha se mi četla místy dobře, opravdu mě bavila, ale některé pasáže nebo celé kapitoly mě zase naopak nudily. Mám docela ráda příběhy psané pohledem nespolehlivého vypravěče a líbilo se mi i nahlédnutí do světa agorafobiků. Jak hodně může tato psychická porucha člověku změnit život, doslova mu ho zničí a odkáže ho k samotě mezi čtyřmi stěnami. To mě fakt zajímalo a bavilo mě o tom číst.

Alkoholismus v knihách mi zas tak nevadí, přestože obecně jinak opilce nesnáším. A musím říct, že kdybych měla ráda červené víno, nevím, jestli bych na něj měla po přečtení této knížky ještě chuť 😀 Tady protekly snad hektolitry Merlotu. Trošku neuvěřitelné mi přišlo, jak Anna to množství vína míchala s léky, dá se to vůbec ve skutečnosti přežít? No nejspíš dá po nějakou dobu.

Přestože si autor pro čtenáře připravil v příběhu několik překvapivých zvratů, řadím knihu mezi průměr. Nenadchne, neurazí. 

Jak to máte vy s postavami v knihách, které holdují alkoholu? Máte rádi nespolehlivé vypravěče? 

HODNOCENÍ:  ⭐️⭐️⭐️


Tak to jsou pro dnešek všechny přečtené knihy. Napište mi, zda jste některou knihu četli, jestli na ni máte stejný názor a nebo úplně jiný. Máte rádi Angelu Marsons? Moc se těším na vaše komentáře. A ještě  mi můžete napsat, co skvělého jste poslední dobou četli.

A na co se můžete těšit v příštích článcích? Na tipy z českého filmu, další výletní tipy z dovolené, knižní přírůstky a kosmetické spotřebováno. To vše se objeví v nejbližší době. Chci zkusit publikovat častěji než jednou týdně nebo za 14 dní, tak snad se bude dařit.

Mějte se krásně a užívejte další srpnové dny.

Šárka ♥

18 komentářů:

  1. Na Uloupené dívky se moc těším - tuhle sérii čtu ráda. Nedávno jsem dočetla Smrtící volání. Určitě mě zaujala také Špína - ráda bych zkusila i předchozí knihu.
    Těším se na příští články.
    Hezký den, Šári. 🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě úplně mrzí, že mám od Angely vše přečtené a musím čekat, až zase něco vyjde. Moc děkuji a taky přeji krásný den :)

      Vymazat
  2. Špínu jsem četla a článek mám na blogu. Uloupené dívky zní jako přesně to co by mě bavilo. A na Ženu v okně jsem četla hodně negativních názorů, takže mě neláká.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky trošku nechápu, proč byla Žena v okně svého času tak hajpovaná. Ale měla jsem to stejně s knihou B. A. Paris Za zavřenými dveřmi, která byla velmi populární a já si z ní taky na zadek nesedla. Měj se krásně, Míšo :)

      Vymazat
  3. Četla jsem Uloupené dívky (ty se mi líbily - mám příběhy s Kim moc ráda) a Špínu (ta mne naopak moc nenadchla)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, mě strašně štve Meizner v knihách od Bernátové, jinak mě příběhy baví :)) Určitě si přečtu další, ale varuju Meiznera :))

      Vymazat
  4. Zapsáno))) díky za další tipy na čtení.
    Eva http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  5. Šárko, tohle vůbec neznám. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, samé thrillery a detektivky, mě to baví, ale chápu, že ne každého je to šálek čaje. Měj se moc hezky :)

      Vymazat
  6. Šárko, děkuji za zajímavé tipy a přeji příjemný pátek. Helena

    OdpovědětVymazat
  7. Na Uloupené dívky se těším.Příští týden se chystám do knihovny,mám je už objednané online.
    Šárko,hezký den

    OdpovědětVymazat
  8. Šárko, ta tvoje tipy moc děkuji. Angelu čtu ráda, tak už si píšu na seznam, zdravím, pá 😉👍

    OdpovědětVymazat
  9. Četla jsem Uloupené dívky, Kim čtu vždy hned, co vyjde, patří na mé stříbrné místo nej detektivek :) Ženu v okně jsem četla už pár let zpět, ale líbila se mi :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky vždy novinku od Angely musím přečíst hned, je to jedna z mála detektivních sérií, kterou mám celou přečtenou :)

      Vymazat