sobota 8. června 2024

PŘEČTENÉ KNIHY 2024 #1 ANDĚL SMRTI, NEVÍTANÝ HOST


Krásnou sobotu :)

Svého času jsem psala knižní blog, někteří z vás ví a znají ho, ale loni v létě jsem na něj přestala přispívat. Přišlo mi, že si recenze lidi raději přečtou na Instagramu, kam se i spoustu knižních blogerů a potencionálních čtenářů knižních článků přesunulo, a blogu tak čtenost upadala. Ale rozhodla jsem se, že knihy zařadím sem na blog, jak knižní přírůstky, tak přečtené knihy. Vím, že spoustu z vás čte a tak tipy na knihy třeba uvítáte. Dnes tady mám pro vás tedy dvě přečtené knihy z letošního roku.

ANDĚL SMRTI – ROBERT BRYNDZA
Nakladatelství: Cosmopolis
Rok vydání: 2024
Počet stran: 432
Žánr: detektivka
8. díl série s inspektorkou Erikou Fosterovou 

Anotace:
Když najde detektiv šéfinspektor Erika Fosterová vysoce postaveného politika Nevilla Lomase nahého, svázaného a mrtvého ve vlastní posteli, vedení Metropolitní policie rychle rozhodne, že jeho smrt není potřeba vyšetřovat. Případ je odložený, ovšem jen do chvíle, kdy je nalezena mrtvá i nadějná fotbalová hvězda. Erika a její tým navíc s těmito vraždami spojí i smrt známého režiséra. Policie už nemůže ignorovat to, co je očividné: v Londýně řádí sériový vrah, který si chce vyřídit účty.

Výsledky vyšetřování jsou ovšem trochu matoucí. Na záběrech z průmyslových kamer se objeví pět podezřelých žen... a všechny jsou si k nerozeznání podobné. Při pátrání po jejich totožnosti Erika několikrát narazí na zmínku o sexuální pracovnici, která má špínu na tolik vlivných mužů, že to znervózňuje i ty nejmocnější politiky a vedení Metropolitní policie.

Čas do dalšího útoku vraha se krátí a je na Erice, aby rozpletla síť důkazů a zodpověděla zásadní otázky: Co spojuje oběti dohromady, kdo další je zapleten do skandálu a jak daleko jsou mocní ochotní zajít, aby ochránili své vlastní zájmy?


Nález první mrtvoly je vskutku zajímavý. Erika tak trošku prchá ze schůzky se svým přítelem, protože má strach, že ji chce požádat o ruku. Proč by ji jinak zval na večeři na tak luxusní místo, kde se ale ona cítila pekelně nesvá? Po uklidňující cigaretě se omylem dostane výtahem do soukromého patra rezidentů, kde uslyší telefonní hovor uklízečky s policií. Nalezená oběť je vysoce postavený politik. Jeho nahé tělo je svázano do kozelce a vedle postele kromě osobních věcí leží ještě obálka se třemi polaroidovými fotografiemi oběti a podpisem Annabelle. Než vůbec začne Erika s vyšetřováním, je jí případ odebrán a odložen. Je to proto, že šlo o významného politika? Chtěli ututlat sexuální skandál? Kdo však v Metropolitní policii tahá za nitky?

Za dva měsíce se objeví další mrtvola, opět významná osobnost. Tentokrát jde o mladého fotbalistu, který je nalezen ve stejné pozici jako Neville Lomas a také nechybí polaroidové fotografie s podpisem. Co je zač pětice dívek, které vypadají naprosto totožně, a které tráví večer s později zavražděnou fotbalovou hvězdou? Erika posléze odhalí, že Neville Lomas nebyl první obětí. Tou se stal jistý slavný režisér asi ještě o dva měsíce dříve. Co všechny tři oběti spojuje? Peníze, sláva, sexuální skandály? Jaký je motiv? Může být pachatelem žena?

Na nový díl série s Erikou jsem se moc těšila. Mám ji ráda od prvních dílů. Musím ale říct, že knížka se mi zpočátku nečetla úplně dobře, přišla mi dost rozvláčná a natahovaná, možná by jí prospělo ubrat pár stran, získala by tak na svižnosti. Takhle jsem se chvílemi i trochu nudila. Ovšem posledních cca 100 stran byla jízda se zatajeným dechem a jako ten konec? Doufám, že autor plánuje pokračovat, protože jestli to má být takhle otevřené, tak budu naštvaná. Dost věcí zůstalo totiž  nevysvětleno. 

Takže nakonec za mě byla knížka celkově dobrá, motiv zrovna originální nebyl, ale to mi vůbec nevadilo, byl zajímavě pojatý. Nakoukli jsme zase o něco víc pod pokličku Eričina soukromí. Za mě fajn počtení. Kniha by se dala přečíst i samostatně, ale já to v sériích nedělám. Mám ráda, když znám souvislosti mezi vyšetřovateli, v soukromém životě, což se jednotlivými díly samozřejmě prolíná. Pokud vám jde ale jenom o ten konkrétní příběh, určitě si knihu samostatně přečíst můžete.

HODNOCENÍ: ⭐️⭐️⭐️⭐️


NEVÍTANÝ HOST – SHARI LAPENA
Nakladatelství: Kalibr
Rok vydání: 2019
Počet stran: 256
Žánr: thriller

Anotace:
Do odlehlého venkovského hotelu přijíždí na zimní víkend několik hostů: Gwen a její kamarádka Riley, páry Ian a Lauren, Matthew a Dana, Beverly a Henry, proslulý obhájce David a staropanenská spisovatelka Candice. Poté co dorazí, udeří sněhová bouře, která odstřihne hotel od elektřiny i veškerého kontaktu s vnějším světem. A hned první noc dojde k tragické nehodě: Dana spadne ze schodů a zabije se. Byl to ale nezaviněný pád? Atmosféra houstne, baterie mobilů se pomalu vybíjejí a nedůvěra mezi hosty přechází v paranoiu – další smrt na sebe totiž nenechá dlouho čekat, a tentokrát už je to nepochybně vražda... Inspirace klasickými detektivkami, plíživé sílící napětí a hororové vyústění – Shari Lapena ani tentokrát neušetří čtenáře šokujícího odhalení, stejně nečekaného, jaký přinesly závěrečné zvraty v jejích předchozích psychothrillerech Manželé odvedle a Někdo cizí v domě.


Na venkovském hotelu se sejde několik lidí, aby si užili pohodový víkend. Někdo sám, někdo v páru, někdo s kamarádkou, mezi sebou se samozřejmě neznají. Sněhová bouře je však uvězní uvnitř a připraví o elektřinu. A což teprve, když je nalezena pod schody mrtvola jednoho z hostů. Navíc nezůstane u jedné. Kdo z přítomných vraždí? Nebo je v hotelu ještě někdo, o kom nikdo z nich neví?

Toto je třetí kniha od autorky a opět mě nenadchla. Holt se Shari Lapenou jdu proti proudu a to mám doma ještě dvě její knihy. Asi nějaké moje guilty pleasure.

První půlka mě v podstatě nebavila, hodně postav, styl psaní mi nebyl příjemný, autorka přeskakuje z jedné postavy na druhou, každá postava dostává na střídačku svůj prostor, tedy několik úhlů pohledu na situaci. Mám ráda, když je příběh vyprávěný dvěma max. třemi postavami, jinak mi to už připadá chaotické. Ano, postupně si zapamatujete, kdo ke komu patří a kdo právě hodnotí situaci a svoje pocity, pokud tedy nebudete knihu stále odkládat a někdy i na několik dní. Už jsem i přemýšlela, že odložím a nedočtu, ale chtěla jsem vědět, kdo je pachatel a jaký měl motiv.
Druhou polovinu jsem přečetla poměrně rychleji, jak začaly přibývat mrtvoly, zvedlo se napětí, příběh se stal svižnějším. Rozuzlení mě ale stejně nenadchlo, nijak nepřekvapilo, nešokovalo, jen tak nějak vyplynulo. Žádné zvraty, všechno strašně jednoduché, průhledné. 

Hodnocení: ⭐️⭐️ a půl


Od knihy vás určitě neodrazuji, Shari Lapena je celkově hodně oblíbená autorka, je my dvě jsme si zkrátka nesedly :)

Tolik pro dnešní první přečteno na tomto blogu. Napište mi, zda čtete, jaký máte oblíbený žánr, jestli čtete klasické knihy nebo e-knihy, anebo raději ouškem. Já mám ráda napětí, takže thrillery, detektivky, které občas proložím nějakým románem. Úplně nevyhledávám romantiku, to spíš výjimečně. Ráda čtu i české autory, protože v našem rybníčku máme opravdu dobré autory. Nečtu sci-fi, fantasy a už dlouho jsem neměla odvahu na válečnou knížku. A to jsem v minulosti přečetla dost knih z období holokaustu. Ale teď se mi do toho nějak vůbec nechce. 

Čtu klasické knihy, e-knihy vůbec. Zkoušela jsem audio, ale špatně se soustředím, takže zatím zůstávám u papírové klasiky.

Určitě mi taky napište, pokud jste četli novou Bryndzovku a Nevítaného hosta od Shari Lapeny, jak se vám líbily. Budu se na vaše komentáře moc těšit.

Pokud byste měli chuť mrknout na knihy, které jsem přečetla v minulých letech, můžete na můj knižní blog ZDE. Určitě ho nebudu rušit a mazat, jen budu přispívat zde. Ale třeba tam objevíte nějakou knižní inspiraci.

Přeji vám krásný víkend :)

Šárka ♥


21 komentářů:

  1. Šárko, mám to jako ty - čtu v papíru, nejčastěji detektivky a thrillery a občas to proložím něčím jiným.
    Anděla smrti jsem četla, mám recenzi na blogu. Od Lapeny jsem četla dvě knížky, ale tuhle ne. Kupovat si ji asi nebudu, ale pokud na ni narazím v knihovně, ráda si ji přečtu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, děkuji za návštěvu :) Tvoji recenzi na Anděla jsem si taky s chutí přečetla :)

      Vymazat
  2. Šárko, vzorně vypracované recenze. Od Lapeny jsem ty první dvě knihy poslouchala u žehlení - taky nevím, jestli to je moje top spisovatelka thillerů, spíš ne.
    Přeji hezkou neděli a posílám pozdravy, Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Šári, děkuji za pěkné recenze. Na první z knih se chystám, druhou jsem četla a líbila se mi, i když jsem s autorkou měla taky problém. Trochu mi to připomnělo Až tam nezbyl žádný, což je samozřejmě stokrát lepší, ale ani Lapena se nemusí stydět. 🙂
    Jinak mám ráda detektivky, thrillery, společenské a historické romány - nejraději z období války, klasiku, občas, ale opravdu jen občas romantiku, když potřebuju něco odpočinkového. Naopak ani já nejsem moc velký fanoušek sci-fi. Čtu jak klasické, tak elektronické knížky - čtečka mi dost ušetřila místo v mojí nevelké a už tak přecpané knihovně. Momentálně ale čekám, kdy bude u Knižního klubu zase v provozu nějaký nový web pro e-knihy a už to trvá až moc dlouho. 🙂
    Hezkou neděli.

    OdpovědětVymazat
  4. Šárko, na první knihu mám v knihovně záznam, ale jsem až osmá, takže si chvíli počkám. Od druhé autorky už jsem něco četla, ale tuhle knihu určitě ne. Jinak, co se čtení týče, jsem konzerva. Na audio se nedokážu soustředit a na těch knihách miluju právě to obracení stránek. Zdraví, pá 😊😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evičko, mám to s klasickými knihami stejně. Tak ať se Anděl smrti líbí, až ho budeš číst :)

      Vymazat
  5. Čtu hodně, ale ani jednu z "tvých" jsem nečetla. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak třeba jednou, i když v tom množství knih, co vychází, kdo ví :)))) Měj se hezky, Evi ♥

      Vymazat
  6. Anděla smrti jsem také přečetla. Robert Bryndza je můj oblíbený autor a já už se těším na další díl téhle napínavé série. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky se těším na další díl a mohl by vyjít i další ze série s Kate Marshall :)

      Vymazat
  7. Krásné recenze, mám přečtené obě a líbila se mi ta i ta. Bryndza asi víc, ale na Lapenu už jsem si zvykla a mám její styl a knihy taky ráda :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji :) Já se s tou Shari asi neskamarádím, holt mě Lapena asi nelapí :) Ale nevadí, je tolik autorů, co se dá objevovat :)

      Vymazat
  8. O knížkách jsem slyšela, ale ani jednu jsem nečetla :) Já zrovna ty romantické mám ráda, zejména od Caplinové. Teď jsem přečetla už druhou knížku od Coleen Hooverové a taky se mi moc líbily.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A tak zrovna Caplinová baví i mě, romantické útěky mám až na dvě poslední knihy celé přečtené. Od Hoover jsem četla pouze jednu knihu a to Pravda nebo lež, takže ne ty její klasické romantické knihy. Ale jednu doma mám... Vzpomínky na něj. Jako úplně se romantice nevyhýbám, ale spíš s ní jen občas proložím to ostatní :)

      Vymazat
  9. O obou knížkách jsem slyšela, ale ani jednu jsem nečetla :) Já mám nejradši romantické, zejména od Caplinové. I když teď jsem přečetla už 2 knížky od Coleen Hooverové a ty se mi taky moc líbily.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  10. Ahoj Šárko, od Lapeny jsem četla Jednoho z nás a nebylo to špatné, nicméně koukala jsem, že jsem tomu dala 3 hvězdičky z 5, tak to asi nebylo ani nějak světoborné. Já nejradši čtu oddechové romance a pak různé fantasy a retellingu, ale vyjímečně to proložím i nějakou válečnou knihou či detektivkou. Kombinuju papírové knihy a e-knihy, ale zkoušela jsem už v minulosti i audio. Chápu pokud někdo tráví třeba hodně času v autě či ve vlaku, jinak preferuju číst očima :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Sabi, Jednoho z nás mám taky doma, ale asi si pěkně počká :))) Mě audio strašně láká, ale špatně se soustředím, asi bych musela poslouchat něco fakt nenáročného, aby mi třeba něco zásadního z příběhu neuniklo.

      Vymazat
  11. Šárko, ráda k tobě nakukuji. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat