úterý 25. června 2024

TIPY NA VÝLETY #2 SKANZEN VESELÝ KOPEC, ZŘÍCENINA LETOHRÁDKU BELVEDER

Krásný úterní podvečer :)

Dnes jsem se vrhla na promazávání fotek v telefonu, takže konečně jsem sedla i k tomu, abych vám zase sepsala nějaký článek s tipy na výlety.

Jako první se podíváme do skanzenu Veselý kopec. Vyrazili jsme tam asi v půli května a protože byl všední den, nebyly tam davy turistů, pouze jsme potkali pár jednotlivců a jednu školní třídu, která ale dorazila, až když jsme my už téměř odcházeli. Takže to bylo moc fajn, v klidu jsme si všechno prošli a prohlédli.

Já byla na Veselém kopci snad naposledy někdy na základní škole, manžel to samé. Plánovali jsme výlet už dlouho, ale vždy dostali přednost jiné místo, tak konečně letos.

V roubených domcích  můžete vidět, jak se žilo a hospodařilo od poloviny 19. století do poloviny 20. století. Do areálu muzea v přírodě je možný vstup s pejskem na vodítku a s náhubkem. Je možno se tam také občerstvit v hospůdce.


Selský statek z 18. století, který byl na Veselý kopec částečně přenesen z Mokré Lhoty u Nových hradů, se mi líbil nejvíc. To zařízení... Nádhera ♥
Nynější podoba usedlosti pochází z roku 1866, kdy na původním místě proběhla rozsáhlá úprava. Vybavení statku je situováno do 50. let 20. století. (chytré poznámky si vypůjčuji z oficiálních stránek skanzenu).














A druhým výletním tipem pro dnešek je nádherná zřícenina letohrádku Belveder v Suchdole kousek od Kutné Hory. Takže jsme si samozřejmě potom udělali i procházku městem.

Na kopci nad osadou Vysoká byl v letech 1697-98 vystavěn na rozkaz hraběte Šporka letohrádek s kaplí sv. Jana Křtitele, zvaný Belveder. Kapli obklopoval malý klášter. V 19. století zde došlo k požáru a letohrádek ani kaple nebyly již obnoveny. Dnes zde můžeme najít pouze zachovalé obvodové zdivo. Opět jsem si pár chytrých informací vypůjčila z internetu.



Já jsem fotky této stavby nedávno objevila na jedné fejsbukové skupině s tipy na výlety. A nechápala jsem, jak to, že letohrádek neznám, když ho nemáme vůbec daleko, cca do 30km a do Kutné Hory jezdíme poměrně často. Takže jsme hned následující víkend museli vyrazit a byla jsem nadšená. Strašně se mi ta zřícenina líbila, má své kouzlo, no rozhodně se tam chci ještě jednou (minimálně) podívat. Mezi stromy před příchodem k zřícenině jsou “vysázeny“ dřevěné houbičky, což určitě potěší děti, vypadá to hezky, pohádkově. Je tam i houpačka. 










Kousek vedle letohrádku se nachází rozhledna Vysoká, takže jsme se na ni šli taky podívat a vyšlápli si ji, abychom se pokochali výhledem do okolní přírody.








Křížek u Belvederu je asi z roku 2000, takže nic historického.



Tolik k dnešním výletním tipům. Třeba jsem vás inspirovala, anebo jste se se mnou alespoň příjemně prošli.

Mějte se krásně a užívejte léta.

Šárka ♥


24 komentářů:

  1. To vypadá na krásný výlet)))) díky za další cestovatelské tipy. Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Evi, byl a budu se snažit brzy sepsat další článek :) Nejhorší je vždy, probrat se fotkama, sepsat článek už je potom raz dva :)

      Vymazat
  2. Šárko, super tipy na vylety, skanzeny mám ráda, obdivujile staré hrnce na nádobí, nejraději modré a potom dřevěné postele s nastlanými polštáři, tak hupla hned. Díky za tipy na výlety, pá 😉🙋‍♀️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, taky mám skanzeny ráda, líbilo se mi i v Rožnově a v Přerově nad Labem :) Z Přerova nad Labem tady u mě na blogu najdeš článek, v Rožnově jsme byli loni, to bych chtěla ještě články vydat z loňské dovolené. Měj se moc hezky :)

      Vymazat
  3. Šárko, na Veselý kopec občas zajedeme. Většinou mimo otvírací dobu, takže jsme tam sami, prostě se jen projdeme kolem chaloupek. Interiér statku jsem tudíž ještě neviděla a určitě bych chtěla - nalákala si mě!
    Nádhera! No a letohrádek - sem se roky chystám, ale zatím...
    Přeji hezké letní dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heli, na letohrádek si určitě zajeďte, je moc krásný :) Já byla taky ráda, že jsme měli na Veselém kopci jen pár lidí, bylo to moc fajn než s davy :) Měj se krásně♥

      Vymazat
  4. Krásný výlet.Na zřícenině Belveder jsme byli asi před třemi roky a moc se mi líbila.Mám taková místa nejraději.A Veselý kopec už jsem koukala do map a zjistila,že je to kousek od Pardubic.Tak až pojedeme za vnučkou.Skanzeny mám také moc ráda.Nádherně jsi Šárko vše nafotila.Máte krásného pejska.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, taky mám moc ráda podobná místa, zříceniny, pozůstatky staveb atd. Má to atmosféru. A Veselý kopec doporučuji. A Jituško, moc děkuji, Kejsinka je naše láska největší ♥ Samozřejmě spolu s dětmi :)) Krásné letní dny přeji ♥

      Vymazat
  5. Na Veselém kopci to máme rádi (a naštěstí to nemáme zase tak moc daleko). Děkuji za tip na Belveder - zříceniny nás baví a až budeme někdy cestovat směrem na Kutnou Horu, víme, kam taky můžeme nakouknout. Přeji krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Belveder moc doporučuji a nechápu, že jsem o něm nevěděla dřív. My Veselý kopec taky nemáme zas tak moc daleko, ale někdy si říkám, že co je nejblíž, člověk navštíví snad nejpozději :) Přeji krásné dny :)

      Vymazat
  6. Nádherný výlet do krásných míst. Skanzeny vždy zaujmou a pro nás, kteří už něco pamatujeme mnohé věci připomínají dětství...Přeji krásné a pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, děkuji, taky mě skanzeny vždy osloví, mají duši ♥ Měj se moc hezky :)

      Vymazat
  7. Šárko, máš to pěkně nafocené, obojí znám, ve skanzenu a nejen v tomto jsme často, na Vysokou jsme vyjeli dvakrát. Je to zajímavé místo, i když ruina. Pěkná je tam i rozhledna. Je to dobrý tip pro neznalé - bude se o prázninách třeba někomu hodit. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, já nechápu, že jsem o Belvederu tak dlouho nevěděla. Z manžela nakonec vylezlo, že ho zná, jezdí hodně na kole, takže zná spoustu míst, ale že mi nic neřekl? Neodpustitelné :))) Měj se hezky ♥

      Vymazat
  8. Šárko, ve skanzenu jsem byla asi před deseti lety a taky se mi tam moc líbilo. Zato zřícenina letohrádku a rozhledna je pro mne objev, přitom to z Prahy do KH taky není daleko. Takže díky za tip
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, já si vždycky říkám, že co mám nejblíž, navštívím až bůh ví kdy. Třeba máme celkem blízko zámek Karlova koruna v Chlumci nad Cidlinou, v okolí, v parku to jsme byli několikrát, ale nikdy na prohlídce. Tak snad konečně letos :) Měj se hezky ♥

      Vymazat
  9. Ahoj Šárko, Veselý Kopec jsem jako malá zbožňovala, s tátou jsme tam čas od času jezdili na výlet, když měl partnerku z Chrudimi. Teď už jsem tam dlouho nebyla, naposledy jsem byla v Betlémě v Hlinsku, kde je též i velmi pěkná hospůdka v jedné z roubenek. To jsme měli jako zastávku na oběd, když jsme se jeli podívat do nedalekého Koulieru. Co se týče letohrádku též jsem ho kdysi navštívila, bohužel rozhledna byla zrovna zavřená.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Sabi, no já letos zjistila, že jsem zas nebyla v tom Hlinsku v Betlémě, ještě že jsou ty internety :)) Uvidím, jestli si tam ještě letos zajedeme. Já se chystám do Dvora Králové na ozdoby, ale pokud bychom jeli do Hlinska, mohli bychom rovnou spáchat ten Koulier. Díky za připomenutí. Měj se hezky a užívej léto :)

      Vymazat
  10. Krásná místa! Zřícenina mi trochu připomíná chrám v Oybinu, jen v menším měřítku.

    OdpovědětVymazat
  11. Parádní místečka. Ve skanzenu v Hlinsku jsem byla, je to tam krásné! O zřícenině slyším poprvé a to jsem v Kutné Hoře byla. Příště určitě navštívím, děkuji za tip :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, já byla v Kutné Hoře nesčetněkrát a o Belvederu jsem se dozvěděla letos, takže nikdy není pozdě :) Měj se krásně :)

      Vymazat